ترانسمیترهای اندازه گیری دانیسته کریلیسی

ترانسمیترهای اندازه گیری فورک

ترانسمیتر اندازه گیری دانسیته گاز ها

تعریف چگالی: چگالی یک پارامتر فیزیکی است که نقش حیاتی و مهمی را در تمام حالت های مادی اعم از جامد، مایع یا گاز ایفا می کند. در سراسر صنعت برای به دست آوردن بینش در مورد مواد، به عنوان مثال خلوص، غلظت اجزاء و ترکیب آنها اندازه گیری می شود. چگالی (و غلظت) محصولات مایع تأثیر زیادی بر کیفیت، رفتار و استفاده آنها دارد.

تمرکز این بخش بر روی چگالی سیالات یعنی چگالی مایعات و گازها است. این به توضیح اینکه «دانسیته» چیست، چگونه این پارامتر تعریف و اندازه‌گیری می‌شود، تاریخچه اندازه‌گیری چگالی، روش‌های مختلف وجود دارد، و همچنین نحوه اطمینان از دریافت بهترین نتیجه چگالی با استفاده از تکنیک‌های Good Density Measurement™ اختصاص دارد.

چگالی می تواند به تعداد مولکول های یک ماده اشاره داشته باشد. این می تواند برای گازها، مایعات و جامدات اعمال شود. کیفیت هوا با تعداد آلاینده ها در یک منطقه مشخص تعریف می شود. بنابراین کیفیت هوا چگالی آلاینده های هوا مانند دود و انتشار گازهای گلخانه ای را اندازه گیری می کند. شهرهای پرجمعیت اغلب به دلیل تراکم آلودگی هوا، کیفیت هوای پایینی دارند. از چگالی برای اندازه گیری شوری آب دریا استفاده می شود. آب پر از نمک دارای شوری بالایی است. آبی که مولکول نمک کمی دارد، شوری کمی دارد. سنگ ها و کانی ها نیز از نظر چگالی اندازه گیری می شوند. بسیاری از سنگ های آذرین یا سنگ هایی که از فوران های آتشفشانی به وجود آمده اند، چگالی کمی دارند. آنها پر از هوا هستند. یکی از انواع سنگ های آذرین، پوکه، دارای چگالی کم است که در واقع می تواند روی آب شناور شود. آب متراکم تر از سنگ است.

تعریف چگالی
چگالی

عوامل مهم و تاثیر گذار در اندازه گیری دانسیته:

درجه حرارت:  حجم و حالت یک ماده با دما تغییر می کند. بنابراین دما تأثیر مهمی بر چگالی دارد. در نتیجه، اندازه‌گیری چگالی دقیق نیاز به تعیین دقیق دما و پایداری دمایی خوب دارد. یک مثال عالی از وابستگی چگالی به دما، دماسنج است. با افزایش دما، حجم الکل داخل دماسنج منبسط و افزایش می یابد. جرم یکسان اما حجم بیشتر به معنای چگالی کمتر است.

دما یک عامل حیاتی برای اندازه‌گیری دقیق چگالی است که در آن به کنترل دما یا الگوریتم‌های دقیق برای جبران نیاز دارید. اختلاف دما 0.1 °C درجه سانتیگراد ممکن است منجر به خطای چگالی تا 0.0001 g/cm³ شود.

فشار هوا و ارتفاع: فشار و ارتفاع هوای محلی نیز بر چگالی مایعات تأثیر دارد و دانسیته سنج های مدرن این عوامل تأثیرگذار را جبران می کنند تا تأثیری بر نتایج نداشته باشند.

ویسکوزیته

بسته به نحوه اندازه گیری چگالی، ویسکوزیته ماده ممکن است بر نتیجه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، هنگام اندازه گیری با یک دانسیته متر دیجیتال، فرکانس نوسان اندازه گیری شده نه تنها به چگالی نمونه پر شده بلکه به ویسکوزیته آن نیز بستگی دارد. به دلیل نوسان لوله (برای اطلاعات بیشتر در مورد تکنولوژی مورد استفاده اینجا را ببینید)، نیروهای برشی (نوعی اصطکاک) بین سیال و دیواره لوله ایجاد می شود و منجر به میرایی می شود. میرایی با افزایش ویسکوزیته نمونه افزایش می‌یابد و منجر به خوانش بیش از حد چگالی می‌شود (مقدار چگالی نشان‌داده‌شده خیلی زیاد است). تراکم سنج های مدرن این اثر را جبران می کنند و به طور خودکار تصحیح ویسکوزیته را با استفاده از تکنیک خاصی انجام می دهند که در آن دو حالت نوسان متفاوت اعمال می شود.

چه چیزی اندازه گیری چگالی صنعتی را حیاتی می کند؟

اندازه‌گیری چگالی صنعتی در تعدادی از سیستم‌های تولید صنعتی گسترده‌تر نقش اساسی دارد. اندازه گیری ویسکوزیته مایعات و دوغاب ها در موارد زیر ضروری است:

  • کنترل موادی که وارد فرآیند تولید می شوند.
  • ارزیابی عوامل خروجی زباله
  • تضمین ایمنی و کنترل کیفیت در ورودی و خروجی عملیاتی.

دانسیته به روش های مختلفی اندازه گیری میشود که در این بخش به چند مورد اشاره میشود

دانسیته
ایمنی و کارایی

انواع مختلفی از سیستم اندازه گیری چگالی وجود دارد. ابزارهای مختلفی که  برای ارزیابی انواع مختلف مواد مناسب هستند. سنج های چگالی نوکلئونی برای اندازه گیری بدون تماس و دقیق دوغاب های صنعتی یا مایعات دیگر ایده آل هستند.

این محلول با توزیع انرژی رادیواکتیو (که در داخل یک هسته کوچک سوخت قرار دارد) از طریق یک مخزن آزمایشی کار می کند. انرژی از مایع عبور می کند و سپس توسط گیرنده دریافت می شود. این دستگاه داده های برگشتی را ثبت می کند و چگالی مواد را با کم کردن مقدار انرژی مسدود شده توسط مایع از انفجار انرژی اولیه محاسبه می کند.

دانسیته سنج ها معمولا در کارخانه های فرآوری زغال سنگ فولاد سازی و صنایع بالادستی  استفاده می شوند. اپراتورهای صنعتی از چگالی سنج ها در کاربردهای مختلف استفاده می کنند در واقع، آنها در بسیاری از سیستم های تولید و پردازش در سراسر استرالیا استاندارد هستند. در اینجا رایج ترین کاربردهای دانسیته سنج ها آورده شده است:

  • لایروبی: هنگامی که در کنار دبی سنج استفاده می شود، دانسیته سنج ها داده های دقیقی را در مورد میزان تولید تجهیزات لایروبی در طول زمان ارائه می دهند.
  • کارخانه‌های پردازش: گیج‌های اندازه‌گیری جریان زیر و چگالی سرریز را برای تعیین شرایط داخل مخازن جداسازی، غلظت و شناور دنبال می‌کنند.
  • آماده سازی زغال سنگ: در طول شستشوی زغال سنگ، اپراتورها می توانند حجم ناخالصی های حذف شده از زغال سنگ را با اندازه گیری چگالی دوغاب مواد زائد تجزیه و تحلیل کنند.

با این کاربردهای زیاد، مزایای استفاده از دانسیته سنج چیست؟

ایمنی و کارایی: از مزایای دوگانه راه حل های اندازه گیری چگالی ایمنی و کارایی بالای آنها. در قلب بسیاری از کاربردهای چگالی سنج این است که چگونه ابزارها ایمنی اپراتور و جمع‌آوری کارآمد داده‌ها را بهبود می‌بخشند.

ایمنی اپراتور بهبود یافته است: گیج های نوکلئونی بدون تماس هستند که خطر آسیب به تجهیزات یا آسیب دیدگی کاربر را کاهش می دهد. اندازه‌گیری چگالی در عملیات صنعتی می‌تواند خطرناک باشد، به‌ویژه زمانی که با مواد زائد فوق‌گرم یا سمی ناشی از سیستم‌های تمیز کردن یا پردازش سروکار داریم. راه‌حل‌های اندازه‌گیری فناوری SRO به اپراتورها اجازه می‌دهد تا داده‌های مورد نیاز برای کارکرد بهتر ماشین‌آلات را انجام دهند.

جمع آوری کارآمد داده ها: اندازه گیری چگالی دقیق برای کاربردهای بیشتر در فرآیندهای صنعتی گسترده تر از آنچه که فکر می کنید، مرکزی است. به عنوان مثال، عملیات تمیز کردن زغال سنگ را در نظر بگیرید. داده های جمع آوری شده در اینجا به برنامه های سیستم کنترل وارد می شود. اگر این خوانش‌ها نادرست هستند، می‌توانید سیستم تولید گسترده‌ تر خود را به خطر بیاندازید. دانسیته سنج ها به اپراتورها کارآمدترین و موثرترین روش را برای ثبت ویسکوزیته دوغاب و اعمال یکپارچه این مجموعه داده در سایر فرآیندهای صنعتی می دهد.

کیان ابزار آریا، نامی پیشرو در بخش صنعتی در 15 سال گذشته است.

مهارت های فنی پرسنل آموزش دیده ما به همان اندازه مهم است. تیم ما می‌تواند به شما در مورد قرار دادن بهینه دستگاه و یکپارچه‌سازی سیستم کنترل‌کننده توصیه کند و اطمینان حاصل کند که تجهیزاتی که روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، متناسب با عملیات صنعتی شما هستند. ما همچنین طیف وسیعی از خدمات دیگر را ارائه می دهیم تا به شما کمک کند بهترین راه حل استفاده را از تجهیزات خود داشته باشید:

  • ممیزی سیستم تولید:  پس از تجزیه و تحلیل جامع سیستم شما، ما می توانیم یک استراتژی دقیق برای نحوه ادغام سنج جدید شما ایجاد کنیم.
  • تست سواب یا پاک کردن: اطمینان از ایمنی ابزارهای اندازه گیری چگالی نوکلئونی شما هدف اصلی ما است. تکنسین‌ های ایمنی ما می‌توانند گیج‌های شما را در محل آزمایش کنند تا ارزیابی کنند که آیا آسیب سایشی و پارگی جزئی وجود دارد یا خیر.
  • خدمات تامین و دفع: حتی نیازی به ترک سایت کسب و کار خود برای به دست آوردن یا از بین بردن راه حل های اندازه گیری چگالی ندارید